Vilka som byggt webbplatsen

Vi är tre tjejer från Södertörns friskola som går i 8:an och har hjälp av en fantastisk datorlärare. Vi heter Vera, Klara och Ellen och är intresserade av gymnastik och av naturvetenskap. Till sidan finns också en youtube-kanal där vi lägger upp videor som handlar dels om ren gymnastik, men också om fysiken som ligger bakom.

Hur vi har arbetat

Idag har nästan alla tillgång till en kamera i fickan, nämligen en smartphone. I våra fysik- och matematikgenomgångar har vi använt oss av slowmotionfunktionen på telefonen, vilket har gjort det möjligt att i efterhand kunna se mer exakt hur lång tid som passerat mellan olika moment. Om man filmar med till exempel 240 bilder per sekund så betyder det att det är 1/240 sekunder mellan varje bild. På en dator kan man då enkelt räkna antalet bilder mellan två tidpunkter, vilket är precis det vi gjorde.

Webbplatsens syfte och mottagare

Eftersom den nya läroplanen har utökats med datorkunskaper i alla ämnen, inklusive idrott, så tänkte vi göra en webbplats där vi visar hur man kan koppla ihop idrott med IT, samtidigt som vi arbetar ämnesövergripande med fysik och matematik.
Vi tänker oss att mottagarna för den här hemsidan är både elever och lärare, men även alla som tycker det är roligt och intressant med gymnastik och fysik.

Den pedagogiska kopplingen

I det centrala innehållet för ämnet idrott och hälsa finns numera följande punkt:

  • Digitala och andra verktyg för att planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter.

Givetvis täcker vårt bidrag andra punkter som handlar om rörelse, men det är denna punkt vi har tänkt att berätta om här eftersom den är ny. Att använda webben som publiceringsplattform gör att man dels lär sig hantera onlineverktyg, men också lägger ner extra mycket kraft på att göra resultatet fint, eftersom andra kommer titta på det.

I ämnet fysik hittar vi följande punkt:

  • Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och hur kunskaper om detta kan användas…

När vi analysera. hopp och liknande i våra videor, för att visa den fysik som finns bakom allt, så är det denna punkt från det centrala innehållet som vi arbetar med.

När det gäller arbetsfördelning mellan lärare och elev, så har vi jobbat med en lärare som har hjälpt till med att hålla i kameran medan vi hoppat runt och assisterat med skapandet av den här hemsidan.

Vad har vi lärt oss?

När man gör material som andra ska titta på så är det viktigt att göra det bra. Man vill att alla ska förstå och att det ska vara underhållande så att tittare hålls kvar. Det här har vi tänkt extra mycket på, vilket lett till att vi lärt oss mycket om framförande. När man gör en gymnastisk rörelse som någon annan ska följa, så måste den vara tydlig.

Att lära andra är ett bra sätt att lära sig själv eftersom att man går in på detaljer. Detta gör att man börjar tänka på tekniken i övningen, och vi har upplevt att vi ha blivit duktigare på gymnastik efteråt.

I våra matte-och fysikgenomgångar har vi lärt oss en del fysikaliska begrepp som till exempel rörelseenergi och rörelsemängd.

Upphovsrätt

Allt material vi skapat i projektet har följt CC BY-SA 3.0, och den musik vi använt i våra filmer har haft liknande upphovsrätt.

Eftersom vi skapat allt material själva så har det inte funnits någon risk för plagiering.

Motivering till varför bidraget borde få pris

Vårt arbete har både varit supernyttigt och gett glädje och skratt. Vi lärt oss om fysik i dubbel bemärkelse kan man säga, och vi har utmanat oss själva. Att stå framför kameran var svårt i början, men nu känns det mycket lättare. Ibland krävdes det många omtagningar, men vi gav inte upp, utan fortsatte tills det blev bra.

Vi tycker att vårt bidrag är en värdig vinnare av webbstjärnan eftersom vi inte bara lärt oss själva saker, utan vårt mål har varit att lära andra om gymnastik och fysik. En vinst i webbstjärnan skulle motivera oss att fortsätta med vår YouTube-kanal och andra kanske får upp ögonen för vad vi gjort och själva gör liknande saker.

Rörelse är väldigt viktigt för att kroppen ska må bra så vi hoppas att våra videor inspirerar andra att röra sig. Istället för att man bara sitter och kollar på en vanlig video, så blir man sugen på att pröva själv, det är vårt mål!

Vi hoppas också kunna inspirera andra till att göra liknande uppgifter i skolan eftersom tekniken är så tillgänglig. Nästan alla har en smartphone idag.